h1

Zeneipar: 1948-2010

2010. január 25.

… és akkor most lehet az összes faszomat bekapni!

A zeneipar halott, legalábbis úgy érzem. Egyszerűen annyira pénz-orientált lett az egész, hogy ha esetleg megfordulna a fejemben, hogy a közel 250 eredeti lemezeimhez a közeljövőben új darabot vennék, inkább lemondok róla, és letöltöm.

Nem vagyok hajlandó eredeti lemezt venni.
Nem látom értelmét.
1: Magyarországon gyakorlatilag semmilyen kínálat nincs. A popsimat a földhöz csapkodtam, amikor a Saturnban láttam eladó (jó árban, és korrekt kínálat) bakelitlemezeket. Bár, a sima CD-k árai ott is drágák, 1-2 újdonságon nekem is megakad a szemem.
2: A külföldi zenészek/kiadók elkezdték nyomatni az exkluzív nyomást. Hehe, na de mi is ez? Annyi, hogy míg az amcsiknak és a többi országnak normálisan jön ki a lemez (CD, Booklet, Bónusz cuccok), addig főleg Kelet-Európában a “fapados” verza jön ki: Egy első és hátsó borítón kívül csak a lemezt kapjuk, néha csak papírtokban, mint ha valami promós kiadást próbálnának ránk sózni. Természetesen ugyanazon az áron. Hát persze. És még bármiféle kétsége lenne az olvasónak: ugyanez van a DVD-kkel és a PS3-as játékokkal.
3: A hazai zenészek/kiadók kiadványai kibaszott drágák. Már ha megtudnak jelenni a boltban. Sokszor csináltam, hogy nem annyira híres bandák lemezeit vettem meg MySpace-s üzeneteken keresztül. 1-2000-et elkérnek, és mindenki boldog, és néha még a minőségük is jobb. A kínálat iszonyat szegény, mondhatni: szánalmas, ami meg van, az kurva drága. Kispál és a Borz koncert DVD négyezerért? Neeeee. Ráadásul rengeteg zenészt még a mai napig tiltanak (mint… a kommunizmusban…), pl. a hazai/nemzeti rock bandákat. Meggyőződésem, hogy az Ismerős Arcok az egyik, hanem a legigényesebb magyar banda, FankaDeli klippjeinek vetítését pedig egy zenecsatorna nyíltan megtagadta.

A fiatalok sok zenét töltenek, hazánkat nem véletlenül hívják warezországnak, amiben közrejátszhat az is, hogy nálunk csak a feltöltést, és a kalózkiadványok árusítását büntetik, a letöltést nem (hála a nagy büdös égnek). Ugyanakkor kimutatták, hogy az illegális letöltők hajlamosabbak az eredetik megvételére (lásd: én)…
Szóval, nem állunk túl jól. Ráadásul valami titkos erőnél fogva hazánkban nincs iTunes (Apple és Macintosh üzlet viszont lassan minden sarkon), ami az amcsiknál bevált: iszonyat olcsó mp3-ak, hatalmas választék. Ezt sokan próbálták utánozni, pl. a Songo, akik szerintem ezen a területen kimagaslóak a minden képzeletet felülmúló pofátlan áraival. A CDBaby kezdeményezés újfent hiányzik: underground bandák gyűjtőhelye, gyakorlatilag egy nagy adatbázis, akik áruba bocsájtják a bandák lemezeit, szinte fillérekért. Rengeteg banda képviseli magát, ingyen promót kapnak az oldalon belül, és mint mondtam: iszonyat olcsók, általában 10 dolcsiba kerül egy lemez az amcsiknál, ami olyan, mintha itthon 800 lenne a hazai fizetésekhez viszonyítva. Az amcsik persze mégis warezolnak, amit én személyes sértésnek veszek ezek után.

Ehelyett mit kapunk itthon: a rákos daganatként jellemezhető Artisjus-t. Árak az egekben, kínálat nincs, max. fapados kiadványok, de ami kell, az a szerzői jogvédelem.
Most a hírekben láttam, hogy pl. a szalagavatón felhasznált zenéért is kell fizetni… Neee, mondom nem, ilyen nincs, elkezdek röhögni, de szépen fagy is le… a CD-k és Pendrive-ok árából jókora ezekhez a szarokhoz mennek, amit eddig is tudtam, de hogy mennyi, azt nem.

…és ezek panaszkodnak basszák meg?

Mit akarnak még? A Kati bácsi is fizessen szerzői jogdíjat, ha hangosan hallgatom a zenét? Hiszen… ő is hallja, a metrókocsin.

Komolyan, erre adjon valaki választ:

Ha én hangosan hallgatom a zenét, és más is hallja, akkor a másik személynek is kell-e jogdíjat fizetni?

Mert lassan már itt tartunk. Vagy mennyit akarnak még lehúzni rólunk? Hallottam olyan esetről, hogy egy ember bement egy étterembe, ahol egy eredeti ABBA lemez szólt háttéralapnak, és miután a csávó megkajált, közölte, hogy jogvédő, és nincs joguk erre, és a végén bezárták (!!!) az éttermet.

Nem tudom igaz-e a történet, de nem tartom elképzelhetetlennek.

Itt ugyanis MEGINT csak azokkal basznak ki, akik az eredetit veszik. Majd még többet kell fizetni a lemezekért, és meg kevesebb jogod lesz a felhasználásra. Jóhogynem az ötezres lemez megvétele után még minden hallgatás után is kell fizetnem… Komolyan, elképzelni nem tudom mit akarnak ezek a férgek, de veszélyesek.

Aki azt mondja, hogy ezt a zeneipar érdekében teszik, az vagy hazudik, vagy hülye. Attól nem lesz jobb a zenekaroknak, ha már mindenért fizetsz, csak a zenét nem hallod. Amelyik banda pedig fröcsögve követeli a pénzét, azoknak a kezét törném, hogy sose tudjanak a hangszerekhez nyúlni.

Ilyen a Kiss, a Metallica és a U2 is, mily véletlen, ők a legnépszerűbb rock és metálzenekarok, de ők is tudnak a legtöbbet nyafogni. Nyafognak, hogy töltenek, na most közlöm veletek, hogy én imádtam a U2-t, de az utóbbi két lemezük annyira szar lett, hogy még arra sem méltattam, hogy két kattintással lehúzzam a Rapidshare-ről… és akkor meg fizessek érte, aha, még mit nem. Ráadásul itthon booklet nélkül kapom, áááááá.
Meg komolyan, most van olyan banda, aki azt mondja, hogy pereljük ki a hallgató beleiből a szart is, mert leszedett tőlünk egy számot a netről? Én komolyan nem tudom hibáztatni azokat, akik egy bandától 1-2 számot leszednek, mert tetszik. Lassan minden buliban gépről megy a zene, ráadásul nem feltétlen jelenti azt, hogy mindenki zeneileg penge lenne.
Zárójeles megj.: szerintem az Artisjus munkatársai sem azok, azt se tudják mi az, hogy EP, Bootleg, csak a pénz érdekli őket.
Most képzeljük el: van egy ember, hall a rádióban egy számot, megtetszik neki, de a többi nem. Saját tapasztalat, szüleim is rengetegszer vannak így. Az egész lemezt nem akarja megvenni egy számért, maxi lemezt hazánkban lehetetlen megszerezni, nincs más választás. Ráadásul rengeteg lemez beszerezhetetlen hazánkban, a warez/letöltés elkerülhetetlen.

Mert nekem ne mondja nekem senki, hogy valaki világ életében csak eredetit hallgatott. Ez az ifjúság része, a másolás. Bizony.  Régen a bakelitlemezek másolása volt kazira, vagy kaizról kazira, vagy rádióból vették fel a számokat, tudom, mert én is csináltam ilyet (bele sem merek gondolni, hogy a fiatalok többsége már azt se tudja, mi az a magnókazetta, pedig én bőven nyomattam azokat). Akkor ez ment, most meg ez. Live with it.

Ha még értelmét látnám, megérteném, de nincs. Eleve: hazánknak szinte nincs is zenei adatbázisa. Pedig van nekünk egy Allmusic, egy Zajik, illetve egy Last.FM is, mégis, rengeteg underground bandát találok úgy, hogy nem találok. Semmi infó. Se képanyag, se hanganyag, de még említést sem. Főleg a rapperek és a nagyon undergroud rock/metal zenekarok vannak így, de a metálosok rendesek, és megcsinálták a Metal Archives-t, ami bár csak TRVE Metál zenekarokat listáz, mégis, szerintem így is a legnagyobb adatbázis. Múltkor leszedtem (bizony) a FILA Rap Jam 3-4 válogatáslemezt, és 90%-ban én kaptam le a szkennelt hátsóborítóról a képeket, mert még azokat sem találtam 1-2 előadóhoz, és ez iszonyatosan elszomorít, de komolyan, világfájdalmam volt.

Havertól kaptam egy lemezt. S.N.O.T.: Activate. A hazai bandák közül az elsőként ötvözték a metált az elektrónikával. Amellett, hogy tökéletes, szerintem hazai kuriózum és zenei alapmű, mégis, a Metal-Archives-on kívül semmi infót nem találtam.

…és erre verik magukat ezek a legalja fos gecik?

Nem akarok ebből a cikkből semmit sem kihozni, mert nem értek ehhez.
Really.
Lehet hülye vagyok, én látom szarul a dolgokat, de akkor is így érzem. A hallgatót meg kell becsülni, és nem kihasználni, hogy még több pénzt kicsikarjunk a szerencsétlenből. Szerencsére a fiatalok okosak: rengeteg underground banda kínálja ingyen a zenéit, vagy olcsón a lemezeket. Pl.: múltkor hallgattam egy magyar screamo bandát, akik 500-ért kínálták a lemezüket, kézzel készített borítóval, sorszámozással. Nem jött be túlzottan a zene, de majdnem vittem egy darabot. A legutóbbi vásárolt lemez a Nősténykentaur debütlemeze volt egy ezresért, amit egy animés haverom, Manocset vezet. Amcsiknál is okosak: ott a banda pénzügyeit úgy oldják meg, hogy a zene ingyé van, viszont van hivatalos merch, hatalmas választékkal (és azok is korrekt áron). A pólót és bögrét nem tudod lemásolni, vagy havertől áttölteni USB-n, és ők csinálják jól. Ha lenne bandám, én is így csinálnám. A zene ingyen, sok merch, és ha ki is adnák, akkor is lelehessen tölteni ingyé’, viszont a lemez az olcsó lenne, és sok extra lenne hozzá, pl.: dedikált borító, extra DVD, vagy ilyesmik.

Hát, itt nem lesz ilyen.

Písz.

7 hozzászólás

  1. A zeneiparral nem kell foglalkozni, csak az ellenkultúrával. És jelenleg az independent kiadók jobb helyzetben vannak, mint a majorok. A majorok haldoklanak, in fact. Az összes stadionokat megtöltő világsztár 50 fölött van és nincs utánpótlás.


    • Igaz-igaz, egy két fiatal bandán kívül már tényleg csak a vének tanácsa maradt.


  2. Tényleg röhej (vagy inkább siralmas) amit a nagyobb kiadók megengednek maguknak, mondjuk én ennek ellenére is origi cédéket veszek, csak éppen Angliából szerzem be őket az itthoni ár feléért és így nem kell azon izgulnom, hogy X kiadó Y zsíros seggű megmondóembere rábólint e arra, hogy Z együttes lemeze itthoni forgalmazásba kerüljön.

    Az egyébként különösen érdekes, hogy “a legigényesebb magyar banda” egy olyan zenekar, akik alulról súrolják a méltán elfeledett Kooks legrosszabb pillanatait. 😛


    • A CDBaby-ről én is fogok rendelni 1-2 lemezt, meg eBay-ről pár ritkaságot. Itthon tényleg nem éri meg lemezt venni.
      “A legigényesebb magyar banda” alatt gondolom az Angertea-s cikkemre gondoltál, nem? 😀


      • Az nem kifejezés, h nem éri meg. Nagyon ritkán szoktam csak egy-egy magyar előadó lemezét megvenni cédéboltban (új Balkan Fanatik rulz!), oszt’ annyi…

        Ömmm, hát igazából a cikk elején említett Ismeretlen Arcokra céloztam a leg…-es mondattal. Amúgy mijjazaz Angertea? 🙂


  3. Jaa, ok, korábban írtam ezt egy rock/metal bandáról, és azzal tévesztettem össze, de így megvan. 😀


    • És tényleg olyan odabaszósan jó zenét nyomnak? A nevük mindenesetre tetszik. 🙂



Írj valami szépet. Vagy ne.